Եվ ահա հայտնվում են Փարվանա արքայադուստրն ու իր ալեհեր հայրը։ Բանաստեղծը հոր և դստեր հակադրության միջոցով, ինչպես նաև կտրիճների հոգեվիճակի պատկերմամբ արքայադստեր գեղեցկության նկարագիրն ավարտին է հասցնում։
Ահա աղջիկն իր նազելի
Ու թագավորն ալեհեր:
Հայրը ինչպես մռայլ մի ամպ,
Աղջիկն անուշ մի լուսին,
Ամպ ու լուսին իրար փարված՝
Դուրս են գալի միասին:
Հառաչում է ողջ աշխարհքը.
Կտրիճները, քարացած,
Երազների մեջ են ընկնում՝
Էս աշխարհքից վերացած:
Ընդգծված հատվածը հրաշալի օրինակ է, թե ինչպես կարելի է առանց ածականների կիրառման, միայն մարդկանց հոգեվիճակը պատկերելով՝ գեղեցկության գերադրական աստիճան ստանալ (նա ամենասիրունն էր, ամենաչքնաղը, ամենանուրբը ասելու փոխարեն)։
Հիմա ուշադրություն դարձնենք «հառաչել» բառին։ Ե՞րբ է մարդը հառաչում․․․
Երբ որ հոգս է ունենում, ցավ է զգում, չէ՞։
Հիմա զգացի՞ր, թե Թումանյանն ինչպես է հառաչել բառն այս կոնտեքստում օգտագործելով՝ հիացմունքի, հուզմունքի, զարմանքի գերխտացում պատկերել․․․ Միայն այս օրինակով էլ կարող ենք հասկանալ, թե ինչու էր նա ասում․ «Մի բառը մի աշխարհ է»։
Կտրիճները պատրաստ են մրցելու, պայքարելու՝ արքայադստեր ընտրությանն արժանանալու համար, բայց նա դեմ է գնում դարերով ամրագրված սովորույթին։ Նա չի ուզում ամենաուժեղին ընտրել, նա այլ արժեքներ է կարևորում․
— Գուցե, հայրի՛կ, տկար լավին
Հաղթի մի վես տմարդի,
Բայց չի կարող լինել երբեք
Նա սիրելին իմ սրտի…․
Կտրիճները իրար են խառնվում․ այդ դեպքում ի՞նչ է ուզում արքայադուստրը ոսկի՞, արծա՞թ երկնքից աստղե՞ր, աղջիկը պատասխանում է․
— Ինչի՞ս են պետք ոսկին, արծաթ
Եվ կամ աստղը երկնքի,
Ոչ էլ գոհար եմ պահանջում
Սեր-ընկերից իմ կյանքի:
Ես նրանից հուր եմ ուզում,
Անշեջ հուրը սրբազան,
Ով կբերի անշեջ հուրը,
Նա է ընտրած իմ փեսան…
Կտրիճները նետվում են փնտրելու աղջկա ուզածը, բայց շտապելու պատճառով թիթեռներ են դառնում, որոնք կրակ տեսնելիս նետվում են նրա մեջ։
Տարիներ շարունակ իր ընտրյալին ապարդյուն սպասող ու հուսահատվող աղջկան հայրը գրեթե ասում է ճշմարտությունը․
— Կգա, դստրի՛կ, իմ թանկագին,
Հեշտ չի բերվում հուրն անշեջ.
Շատ-շատ անգամ բերող հոգին
Ինքն է այրվում նրա մեջ…
Արքայադուստրը չի հասնում իր երազանքին։ Նա այնքան է լաց լինում, որ նրա արցունքներից գոյանում է Փարվանա լիճը։
Աղջկա ողբերգությունը իրականության և երազանքի հակադրությունն է։
Կամ գուցե չհասկացված լինե՞լը։ Չէ՞ որ անշեջ հուրը պետք չէր հեռուներում փնտրել, այն կտրիճներից մեկը պիտի գտներ իր սրտում, բայց այդպես էլ չգտավ․․․
Տխուր պատմություն է, այնպես չէ՞։ Բայց բալլադի եզրափակիչ տողերում գաղտնագիր կա։ Արի միասին փորձենք վերծանել։