Կենսագրություն

Տեսարան Ակն քաղաքից

Գրիգոր Զոհրապը ծնվել է 1861 թվականի հունիսի 26-ին Կ. Պոլսում։ Լուսավորչի օրը ծնվելու համար նրան Գրիգոր են կոչում։

Զոհրապյանների գերդաստանը նշանավոր մարդկանց շատ էր տվել՝ զինվորականներ, դիվանագետներ, որոնք դրսևորել էին իրենց տաղանդը աշխարհի տարբեր երկրներում։ Զոհրապյանները Ակն քաղաքից էին։ Հայրը՝ Խաչիկ էֆենդին, Օսմանյան Թուրքիայի մայրաքաղաք Կոստանդնուպոլիս (Պոլիս) էր տեղափոխվել Գրիգորի ծնունդից առաջ։ Նա դրամափոխների պետ էր, հարգարժան մարդ, բարեգործ․ Մաքրուհյան վարժարանի մշտական հովանավորն էր։ 

Արժե իմանալ

Ակնը քաղաք է Արևմտյան Հայաստանի Խարբերդի նահանգում (այժմ՝ Քեմալիե), որը հայտնի էր ժողովրդական երգերով, անտունիներով, տաղերով, եղել է գրչության կենտրոն։

Հայտնի է նաև իր տված նշանավոր մարդկանցով՝  Արփիար Արփիարյան (արձակագիր), Միսաք Մեծարենց (բանաստեղծ), Սիամանթո (բանաստեղծ), Արշակ Չոպանյան (գրող, քննադատ) և ուրիշներ։ Գրիգոր Զոհրապը ևս Ակնի մշակութային ավանդույթների ժառանգորդն է։

Զոհրապը 9 տարեկան էր, երբ մահանում է հայրը։ Մայրը՝ Էֆթիկ հանըմը, ամուսնանում է Ավետիս անունով նշանավոր փաստաբանի հետ։ Այս հարգարժան մարդը սիրով հայր է դառնում կնոջ երեխաների համար և մեծ դեր է խաղում Գրիգորին փաստաբանական աշխարհ ուղղորդելու գործում։

      Պատանեկան տարիքից  Զոհրապը գրում է բանաստեղծություններ, հաջող շարադրություններ։ Զոհրապի անմոռանալի ուսուցիչը, նրա առաջին քայլերը ողջունողը բանաստեղծ Թովմաս Թերզյանն էր։ Հետագայում արդեն մեծահամբավ Զոհրապը միշտ երախտագիտությամբ էր հիշում նրան ու իր մյուս լավ ուսուցիչներին և հաճախ այցի էր գնում։

18-ամյա  Գրիգոր Զոհրապը

Փայլուն ունակություններ ունեցող Զոհրապը ավարտում է տեղի ֆրանսիական համալսարանները՝ դառնալով երկրաչափ-ճարտարապետ և իրավաբան։

17 տարեկանում դառնում է «Լրագիր» թերթի աշխատակիցը, միաժամանակ աշխատանքային փորձ է ձեռք բերում խորթ հոր փաստաբանական գրասենյակում։

Արժե իմանալ

17 տարեկանում Զոհրապը Հայկական հարցի մասին գրում է մի սուր հոդված, որով քննադատում է հայտնի քաղաքական գործիչների հայացքները։

Մեր քաղաքական գործիչները, դառը փորձից դասեր չքաղելով, շարունակում էին մեծ տերությունների հետ կապել արևմտահայության ազատագրության հույսը, գրքեր էին գրում 1878 թ․ Բեռլինի վեհաժողովի տված «օգուտների» մասին։ Այս իրավիճակում լույս է տեսնում պատանի Զոհրապի հոդվածը, որտեղ նա առաջարկում էր ինքնախաբեությամբ չզբաղվել և այլ ելքեր մտածել։

Հետո Զոհրապը պիտի գրեր․ «Միայն ես համարձակեցա․․․»։ Դեռ որքան իրավիճակներ պիտի լինեին, երբ միայն ինքը պիտի համարձակվեր․․․

25 տարեկանում Զորհապը տպագրում է «Անհետացած սերունդ մը» վեպը, բայց հետո հասկանում է, որ մեծածավալ գործերն իր համար չեն։ Մեկ տարի անց լույս է տեսնում առաջին նորավեպը՝ «Վարդապետին անունը»։

Սա սկիզբն էր, հետո լույս են տեսնում նորավեպերի երեք ժողովածուները (Կյանքն ինչպես որ է», «Լուռ ցավեր», «Խղճմտանքի ձայներ»), որոնք ապահովում են նրա տեղը համաշխարհային գրականության մեծերի կողքին, նրան հռչակում «նորավեպի իշխան»։ Բայց նա  գրական փառքի մասին մտածելու ժամանակ չուներ․ իրեն ընդամենը գրասեր էր համարում՝ ասելով, թե ազատ ժամանակ մի քանի բան է գրել՝ գրականություն շատ սիրելու պատճառով։

Փաստաբան Զոհրապը իր հանդուգն և հզոր գրչով,  պողպատե տրամաբանությամբ, գերող խոսքով կարողանում էր անհնարին թվացող գործեր շահել։

 Շուտով Զոհրապը միջազգային համբավ է ձեռք բերում որպես փաստաբան։ Նա երբևէ տանուլ չի տալիս որևէ դատ։ Նրա մասին ասույթներ էին շրջում, ասում էին՝  եթե դատ ունես, տուն ու տեղդ վաճառիր, Զոհրապին պաշտպան դարձրու, դարձյալ տուն կշահես։

Տեսարան Կ․ Պոլսից (20-րդ դարի սկիզբ)

Կլարա Զոհրապ

27 տարեկանում Զոհրապն ամուսնանում է Կլարա Յազըճյանի հետ։ Նրանք ստեղծում են ամուր ու ջերմ ընտանիք, ունենում են 4 զավակ՝ երկու տղա և երկու աղջիկ։ Այս մասին ավելի մանրամասն կարդա Հետաքրքիր պատմություններ բաժնում։

Զոհրապի համարձակ գործունեությունը սկսում է խանգարել սուլթանական վերնախավին։ Մի բուլղար հեղափոխականի իրավունքները պաշտպանելու համար Զոհրապը դատի է տալիս թուրքական կառավարությանը, որից հետո նրա դեմ հալածանքներ են սկսվում։ Նրան հեռացնում են Պոլսից, զրկում փաստաբանությամբ զբաղվելու իրավունքից։ Զոհրապը որոշ ժամանակ ապրում է արտասահմանում։

1908 թ․ Թուրքիայում հեղաշրջում է տեղի ունենում, իշխանության են գալիս երիտթուրքերը, որոնք սկզբում ցույց էին տալիս, թե հայերի նկատմամբ բարեկամաբար են տրամադրված։ Զոհրապը վերադառնում է Պոլիս, ընտրվում Օսմանյան խորհրդարանի պատգամավոր։ Ինքը՝ Զոհրապը, շուտ է հասկանում, որ թուրքերի գործելակերպը չի փոխվել ․ 1909 թ․ նա գրում է «Հայությունը բնաջինջ ըլլալե ուրիշ ապագա չի կրնար ունենալ թուրք կառավարության մը տակ», մի ուրիշ անգամ մամուլում գրում է․ «Աղետը պիտի չուշանա, մութին մեջ պիտի սպասե․․․» ։ Բայց նաև մտածում էր, որ պետք է օգտվել  իրավիճակից և համախմբվել, կրթվել, ուժեղանալ։

1909 թ․ Ադանայի կոտորածների ժամանակ պատգամավոր Զոհրապը բացառիկ արիություն է դրսևորում՝ խորհրդարանում արդարություն պահանջելով։ Երգիծաբան Երվանդ Օտյանը գրում է, որ եթե Զոհրապը չլիներ, մեղավոր կհռչակվեին կոտորածի ընթարկվածները։ Գազանությունների մեղավորները չեն պատժվում, բայց Զոհրապը հասնում է նրան, որ կառավարությունը 10․000 ոսկի է տրամադրում Ադանայի որբերին։

Մի առիթով Դանիել Վարուժանը Զոհրապի մասին ասել է. «Ներկայիս թուրք պառլամենտին մեջ մեր թանկագին Զոհրապը այն ամրակուռ հայկական պատնեշն է, որմե հայ ազգը կսպասե իր փրկութունը»:  

Զոհրապը անարձագանք չէր թողնում որևէ խնդրանք։ Պոլսահայության մեջ տարածում ուներ այս թևավոր խոսքը. «Գրիգոր Զոհրապին արցունքով մոտեցողը ժպիտով կը բաժանվի անկե»:

Խորհրդարանում օրենքներ մշակելուց զատ Զոհրապը հոգ էր տանում, որ գյուղացիներին երկրագործական վարկեր տրամադրվեին, պայքարում էր, որ երաժիշտներին մրցանակներ շնորհվեին․․․ Կարճ ասած՝ անում էր ամեն ինչ՝ մարդկանց գիտակցության բարձրացման ու կեցության պայմանները շտկելու համար։

 1913 թ․ Մարսել Լեար կեղծանունով Զոհրապը ֆրանսերեն հրատարակում է «Հայկական հարցը վավերագրերի լույսի ներքո» գիրքը։ Ուզում էր միջազգային հանրությանը ներկայացնել խնդրի բոլոր կողմերը, իսկ դա իրենից լավ ո՞վ կարող էր անել։

Տեսարան Պոլսից (20-րդ դարի սկիզբ)

Զոհրապը հոգատար հոր նման իր հզոր ուսերին էր վերցրել արևմտահայության ծանրագույն հոգսերն այնպես, ինչպես արևելահայ իրականություն մեջ դա անում էր Հովհաննես Թումանյանը։ Միայն տարբերությունն այն էր, որ Թումանյանի ֆինանսական միջոցները սուղ էին, իսկ Զոհրապը փաստաբանությամբ մեծ գումարներ էր աշխատում և կարողանում էր թե՛ շքեղ կյանք վարել, և թե ազգապահպան ծրագրերում ներդրումներ անել։ Բայց ինչպես Թումանյանին, այնպես էլ Զոհրապին առաջին հերթին խանգարում էին հենց նախանձ ու նեղմիտ հայրենակիցները։

Զոհրապը համոզված էր, որ պետք չէ չմտածված, խենթ արարքներով բորբոքել թուրքերի գազանությունը, պետք է փորձել լեզու գտնել նրանց հետ ու խնայած ժամանակն օգտագործել ազգովի միավորվելու, հայ գյուղացու պայմանները բարելավելու, կրթելու, զինելու ուղղությամբ։ Նա համոզված էր, որ այլ ազգերը չեն լուծի մեր խնդիրները, ու փրկությունը մեր մեջ է։

 Երբեմն հոգնում էր։ Երազում էր թողնել ամեն ինչ ու այգեգործությամբ զբաղվել «39 տարի մարդկանցով ու նրանց չարությամբ զբաղվելուց հետո կուզեի զբաղվել այգեմշակությամբ, աճեցնել ծաղիկներ և մրգեր»,- նամակներից մեկում գրում է նա։

1915 թ․ ապրիլի 24-ին Զոհրապին մյուս հայ մտավորականների հետ չձերբակալեցին։ Հավանաբար զգուշացան նրա միջազգային համբավից։ Այս ընթացքում Զոհրապին առաջարկում են հեռանալ երկրից։ Զոհրապը հրաժարվում է՝ ասելով․ «Որու թողում (ում թողնեմ) սա անտեր և անգլուխ ժողովուրդը»։ Կնոջ  հեռանալու աղաչանքին պատասխանում է․ «Եթե նույնիսկ մեկ հոգի ազատեմ, այդ ալ շահ մըն է»։

Տեսնելով, որ միջազգային հանրությունը լռում է, թուրքերը ձերբակալեցին նաև Զոհրապին (Դրան նախորդած դեպքերի մասին կարդա «Հետաքրքիր պատմություններ» բաժնում)։  Աքսորի ճանապարհին էլ Զոհրապը մի քանի անգամ հնարավորություն է ունենում փախչելու, բայց կրկին հրաժարվում է։

1915-ի հուլիսի 7-ն էր։ Մարդասպանները Զոհրապին ու մյուս հայ պատգամավոր Վարդգեսին տանող կառքը կանգնեցնում են՝ նրանց սպանելու հրամանը կատարելու համար։ 

Զոհրապին վայրագաբար սպանելու մանրամասները պատմել է ինքը՝ ոճրագործը՝ չթաքցված հրճվանքով․․․

 

 

Զոհրապի կյանքի մասին հրաշալի գեղարվեստական գիրք է Պերճ Զեյթունցյանի «Վերջին արևագալը»։

Օգտակար հղումներ

Զոհրապ մտավորականի մասին շատ կարևոր գիրք է Աբգար Ափինյանի «Հեղափոխական մտավորականը»։ Կարդա այստեղ։

  Զոհրապին նվիրված  հաղորդումը նայիր այստեղ։

Զոհրապի նովելների ձայնագիրքն ունկնդրիր այստեղ

 

Քննարկում

Կարդա նաև «Հետաքրքիր պատմություններ» բաժնի նյութերն ու գրիր նամակ ուղղված Գր․ Զոհրապին։ Նամակում քո մեկդարյա հեռավորությունից հայտնիր կարծիքդ այն հարցի շուրջ, թե ճի՞շտ էր արդյոք եղեռնի ժամանակ Պոլսում մնալն ու աքսորի ժամանակ չփախչելը։