Բանաստեղծ Վահագն Դավթյանը մի հետաքրքիր էսսե ունի, որում փորձում է պատկերացնել, թե Նարեկացու երիտասարդ տարիներին ինչպես կարող էր ծնվել «Մեղեդի ծննդյան» տաղը։ Լինելով բանաստեղծ՝ Դավթյանը հետաքրքիր նրբերանգներով կարողանում է բեմականացնել բանաստեղծության ամեն մի տողի ծնունդը։
«Նարեկա վանքի բակում Վարդավառ է․․․ Ալ ու կանաչ հագած աղջիկների երգ է, թուխ ու պարթև տղաների պար, ջրերի ցայտք է, որ բարձրանալով ու արևի դեմ շողշողալով՝ ծիծաղի նման թափվում է վար՝ թրջելով աղջիկների կուրծքն ու իրանը․․․
Ով հանկարծ այդ բոլորի մեջ մեկը՝ մի անչափ նազելին, կապուտաչը, զարմանալին, հրաշալին։
Ու քանի որ երիտասարդ քահանայի (Նարեկացու) սիրտը շատ էր մեծ, սկսում է ուժգնորեն բաբախել․․․
Ու քանի որ մեղքի զգացումը շատ էր խոր նրա մեջ, թեքում է հայացքն ու սկսում դիտել արևից ցոլցլացող Վանա ծովի կապույտը․․․
Ու քանի որ կապույտը շատ էր նման աղջկա աչքերի կապույտին, թեքվում ու նորից է նայում այդ աչքերին։ Աչքեր, ինչ աչքեր, ծովեր։ Այդպիսի աչքերի մասին տարիներ հետո մի այլ հայ մեծ բանաստեղծ պիտի ասի․ «Ուր կընկղմի մարդ հեշտին, բայց դուրս կելլե վիրավոր*»։
Ու վիրավոր է երիտասարդ քահանան։ Ու քանի որ երիտասարդ քահանան հանճարեղ է նաև, շրթունքներին ինքնաբերաբար սկսում են տողեր թրթռալ․
Ծավալվել են աչքերը ծով
Առավոտվա ծովի վրա ծիծաղախիտ․․․
Ծիծաղախի՞տ, ինչո՞ւ ծիծաղախիտ․․․ Ինչպե՞ս ծնվեց, որտեղի՞ց ծնվեց․․․։ Նորից է նայում աղջկա աչքերին, որոնց մեջ ոսկու փշուրների նման ծիծաղներ են փայլփլում, նայում է ծովին՝ նույնը։ Ու կարծես սկսում է հասկանալ, թե ինչպես ու որտեղից ծնվեց նորը, անհայտը, գեղեցկորեն զարմանալին․․․
Եվ չի էլ կռահում, որ վայրկյանի մեջ ծնված բառը դարեր է կտրելու ու մի այլ հանճարեղ բանաստեղծի շուրթերին վերածնվելով՝ նորից վերագրվելու է Վանա ծովին․․․․**
․․․Որտեղի՞ց եկան ու իրար կողք շարվեցին «ծ» հնչյունները, արդյոք ծովի ծփանքի՞ց մտան իր տաղի մեջ, թե՞ այն աղջկա ծիծաղից․․․»։
*Նկատի ունի Դանիել Վարուժանի «Հարճը» պոեմը
**նկատի ունի Հովհ․ Թումանյանի «Ախթամար» բալլադը․ «Ծիծաղախիտ Վանա ծովի փոքրիկ գյուղից առափնյա․․․»։
Վահագն Դավթյանի «Մեղեդի ծննդյան» հոդվածն ամբողջությամբ կարող ես կարդալ նրա «Ի սկզբանե էր բանն» գրքում։