Միքայել - Իսկ ինչպե՛ս է արձագանքում Միքայելը կյանքի նոր փորձությանը։
Միքայելը վեպի սկզբում «ոսկի երիտասարդության» տիպիկ ներկայացուցիչ է, որը չունի կյանքի որոշակի նպատակ, ապրում է` մարմնական հաճույքներ վայելելով, հոր գումարները խնջույքներում վատնելով: Միքայելին ուրիշ ոչինչ չէր հետաքրքրում, անգամ հոր մահը չի հուզում նրան, միակ բանը, որ անհանգստացնում էր նրան, հոր թողած կտակն էր։ Նա գրեթե վստահ էր, որ ինքն է հոր ունեցվածքը ժառանգելու և կտակի բովանդակությունը իմանալուց հետո թշնամանում է Սմբատի հետ։
Միքայելի հոգեբանական շրջադարձը կատարվում է աստիճանաբար։ Նրա վերափոխման գործում էական դեր են խաղում մի շարք գործոններ, որոնցից ամենաազդեցիկը սերն էր Շուշանիկի հանդեպ։ Այն սկզբում նվաճելու ցանկություն էր, ապա հիացմունք և կապվածություն, հետո վերաճում է սիրո և լիովին փոխում Միքայելին։ Շուշանիկը արհամարհում ու բարոյական ապտակ է տալիս հղփացած երիտասարդին: Միքայելը սկսում է մտածել իր անցած կյանքի մասին և աստիճանաբար վերափոխվում է, դուրս է գալիս ապականված միջավայրից:
Շուշանիկ - Շուշանիկը քնքուշ, ազնիվ ու առաքինի աղջիկ է, որը նման է ամայի դաշտում բուսած մի մանուշակի: Շուշանիկը աշխատավոր մարդկանց կողքին է, նրանց սև աշխարհի լույսի շողը: Բանվորները մեծագույն հարգանքով ու սիրով են վերաբերվում նրան, «այն աղջկան, որ շատերի համար էր նամակներ գրել ու կարդացել, շատերի համար կարել ու կարկատել և շատերի վերքերի սպեղանին փոխել»: Սմբատ Ալիմյանի կինը` Անտոնինա Իվանովնան, և Շուշանիկը` երկու տարբեր ազգերի կանայք, մերժում են դրամապաշտների աշխարհը, առաջնորդվում են բարձր գաղափարներով:
Սկզբում Շուշանիկը անտարբեր չէր Սմբատի նկատմամբ, որը իդեալական գծերով էր երևում աղջկան։ Սակայն հանքերում տեղի ունեցած հրդեհը բեկումնային պահ է դառնում նրա համար։ Փրկելով Շուշանիկի ու նրա ընտանիքի անդամների կյանքը՝ Միքայելն արժանանում է աղջկա հիացմունքին ու սիրուն։ Իսկ Սմբատը փող է առաջարկում նրան, ով կփրկի նրանց։ Նրա այդ արարքը հիասթափեցնում է աղջկան։
Միքայելը և Շուշանիկը ամուսնանում են։
Կերպարների բնավորությունների այս փոփոխությունները կատարվում են աստիճանաբար, որոշակի գործողությունների զարգացման արդյունքում: Ի վերջո, վիպական գործողությունների զարգացումը հասնում է գագաթնակետին: Կոնֆլիկտի զարգացման բարձրակետը հրդեհի տեսարանն է, որ միաժամանակ կոնֆլիկտի լուծումն է: Նախկինում ազատամիտ հովերով տարված Սմբատը դառնում է մի մարդ, որի համար կարևոր չափանիշ է փողը: Միքայելը դուրս է գալիս «ոսկի երիտասարդության» շրջանից և Շուշանիկի բարերար ազդեցությամբ կանգնում է ազնիվ ճանապարհի վրա: